Dicteekaartjes (M3) voor allerlei activiteiten; juf Rena
Deze kaartjes horen bij het doel:
Leerlingen spellen klankzuivere woorden met een combinatie van twee medeklinkers vooraan of achteraan (bloem, kast).
Hoe werkt het;
De spellingwoorden moeten op A3 geprint worden (anders zijn ze erg klein).
Ze zijn bedoeld om zelfstandig te werken dmv. een visueel dictee (alleen of in tweetallen).
De kaartjes worden op een stapeltje neergelegd met de woorden naar beneden.
De leerlingen hebben papier en schrijfgerei voor zich.
Het eerste kaartje wordt omgedraaid en er wordt goed naar gekeken (nog niet schrijven).
Het kaartje wordt weer omgedraaid en dan pas gaan de leerlingen het woord opschrijven.
Wanneer ze klaar zijn, wordt het kaartje weer omgedraaid om te controleren.
Wanneer het woord goed geschreven is, wordt het kaartje opzij gelegd en het volgende kaartje omgedraaid.
Wanneer het woord niet goed geschreven is, zetten ze er een streep door en starten van voor af aan (kijken – omdraaien – schrijven – controleren).
Is het woord 2x niet goed geschreven, dan schrijven ze het over van het kaartje en gaan verder met het volgende kaartje.
De dicteekaartjes zijn bedoeld om zelfstandig in tweetallen een auditief dictee te maken.
Beide leerlingen krijgen een ander kaartje (zelfde categorie, maar andere zinnen).
Leerling A leest de eerste zin voor en benoemt het gekleurde woord nogmaals.
Dit woord gaat leerling B opschrijven.
Daarna leest leerling B de eerste zin van het kaartje en benoemt het gekleurde woord nogmaals, zodat leerling A dat kan opschrijven.
Wanneer alle woorden zijn opgeschreven controleren de leerlingen samen de dictees.
Woorden die niet juist zijn gespeld, worden nogmaals, maar nu wel juist, opgeschreven.
Natuurlijk kan je ze ook voor een wandeldictee gebruiken of voor andere activiteiten
Veel plezier
Heel erg bedankt juf Rena !!!!
Top ! Dankjewel om te delen !