juf Maartje; Triviant woordsoorten voor de bovenbouwgroepen
Dank je wel juf Maartje de Krom voor je bijdrage !!
De ervaring van Teach &Cher in de klas met de triviantkaartjes ; de andere versie van de werkwoordspelling van juf Arlette
Tip van een andere juf bij deze kaartjes van werkwoordspelling;
SPEEDDATEN MET WERKWOORDEN
Werkwoordspelling is een onderdeel dat vooral veel geoefend moet worden.
Ik zag deze leuke (en mooie) triviantkaartjes voor werkwoordspelling en besloot hier een werkvorm bij te maken.
Het speeddaten met werkwoorden!
Hoe?
De triviantkaartjes bevatten 6 onderdelen met 6 verschillende kleuren. Deze kleuren staan ook op het speeddate-werkblad dat ik gemaakt heb. Deze kaartjes heb ik geprint en gelamineerd om elke week te gebruiken.
–
Van te voren denken de kinderen na over hoeveel vervoegingen zij er goed denken te hebben, dit vullen ze in op het werkblad.
–
De kinderen zitten tegenover elkaar, 1 kind heeft een kaartje en 1 kind heeft een speeddate-werkblad. De timer staat op 1 minuut en het kind met het kaartje stelt de vragen aan het kind met het werkblad.
Bijvoorbeeld: ‘Oranje: Wat is het voltooid deelwoord van verhuizen?’ Het kind met het werkblad schrijft het antwoord op achter het oranje hokje. (De vervoegingen kunnen van boven naar beneden gevraagd worden maar dat is niet verplicht.)
Als de timer gaat wordt er nagekeken wat er is ingevuld (de antwoorden staan op de achterkant van het kaartje, super handig!) en vullen de kinderen in wat zij goed/fout hadden in de hokjes.
Daarna schuift de rij kinderen met een werkblad 1 plaats op. Zo doe ik dat 4 keer, daarna wisselen ze van rol en geef ik NIEUWE kaartjes.
Maar, nu komt het: aan het eind krijgt iedereen een analyseblad om zo in kaart te brengen op welke onderdelen extra oefening nodig is.
Op het analyseformulier staan de kleuren met de bijbehorende categorie. Het kind telt de goede/foute antwoorden en stelt aan de hand hiervan zelf een doel op voor de hele week.
Dit komt op zijn/haar weektaak. Dit herhaal ik de komende weken op deze manier.
Ik kan hier ook weer mijn lessen op aanpassen. Een stukje inzicht, iedereen is betrokken en een leuke manier van oefenen!
–
Helaas niet alle vormen van vervoegen komen in deze werkvorm voor, maar dat is onmogelijk te realiseren.
Tip: Ik heb nogmaals het verschil tussen de stam en de ik-vorm uitgelegd en dit even aangepast op de kaartjes met pen. Ik heb gemerkt dat verschillende methodes/scholen hier anders mee omgaan. Kijk hier dus even naar als je dit wil gebruiken.
Als je het leuk vindt om dit ook eens te proberen, zie hieronder de links naar de materialen.
Het speeddate-werkblad:
https://1drv.ms/b/s!AnRvYqIaMJ-zqidAERyVBSjQnG9X
Het analyseformulier:
https://1drv.ms/b/s!AnRvYqIaMJ-zqiZZoIaEsCYvqwqr
De originele kaartjes voor werkwoordspelling komen van;
https://www.onderwijscoaching.net/spelling-een-heel-karwei
Juf Arlette heeft de Werkwoordkaartjes helemaal opnieuw bewerkt, uitgebreid én je hebt geen spelbord van het Triviantspel meer nodig.
Groetjes, Arlette Honkoop
Onderwijscoaching Jong Geleerd